maandag 28 oktober 2013

Auto repareren of een nieuwe kopen?

Iedere auto-eigenaar komt vroeg of laat wel eens voor de vraag te staan of het nou verstandig is om de auto te laten repareren of dat het toch tijd is geworden voor een andere auto. De afwegingen die hierbij gemaakt zouden moeten worden zijn zeer divers en uiteenlopend, en vaak wordt wel een van de aspecten vergeten, waardoor er een keuze wordt gemaakt die al snel betreurd moet worden. Om de overweging wat makkelijker te maken, hebben we hier de belangrijkste vragen op een rijtje gezet.

De eerste vraag die belangrijk is binnen de afweging, is de leeftijd van de auto. Auto’s hebben namelijk een bepaalde levensduur en vanaf een bepaald aantal jaren is het niet meer de moeite waard om de auto te laten repareren wanneer de kosten van de reparatie hoger zijn dan de waarde van de auto. Over het algemeen wordt hierbij gerekend met een maximale leeftijd van de auto van tien jaar, of een kilometerstand van meer dan 200.000 kilometer. Dit is uiteraard geen ijzeren wet, maar wel een goede richtlijn. Vergeet ook niet dat de grootste afschrijvingen op een auto plaatshebben binnen het eerste jaar. Een nieuwe auto aanschaffen betekent dus een snelle kapitaalvernietiging.



De dealer en de onderdelen van de auto

Daarom is het soms aan te raden om langs te gaan bij een dealer; deze heeft vaak gebruikte modellen staan die gedurende de hele periode in onderhoud zijn geweest bij de dealer zelf, waardoor deze vaak nog in staat is om bepaalde garanties af te geven. Een auto van twee of drie jaar oud is vaak al gauw minder dan de helft van de prijs van een nieuwe auto, terwijl vaak toch hetzelfde comfort genoten kan worden en de kinderziektes vaak al verholpen zijn.

 

Wat kost de reparatie?



Een andere overweging is de vraag hoe duur de reparatie is, of je de reparatie ook zelf kunt doen (onderdelen voor de auto zijn vaak online goedkoper te bestellen of van de sloop te halen, waarbij vooral gelet moet worden op het jaar en de uitvoering) en hoe groot de kans is dat er direct na deze reparatie weer een mankement kan volgen. Het is bijvoorbeeld niet ongebruikelijk dat er nevenschade ontstaan blijkt na het vervangen van de koppakking. Het laten repareren van een koppakking in een garage is duur, maar wanneer je het zelf doet, kost het alleen veel tijd. Wanneer de auto na een maand weer blijkt te lekken door de nevenschade, is het echter zonde van de tijd geweest.

Ouderdom van de onderdelen en auto als overweging

Door de ouderdom van de auto naast de kosten van de reparatie te leggen, met de vraag in het achterhoofd hoe groot de kans is dat er binnen afzienbare tijd weer mankementen zullen ontstaan aan de auto, is de afweging ‘repareren of toch vervangen’ makkelijker te maken.

Houd altijd in de gaten dat goed en regelmatig onderhoud aan de auto de levensduur van de auto verlengt en de kansen op mankementen aanzienlijk doet slinken. Door het onderhoudsboekje te raadplegen en de gebruikershandleiding goed door te nemen, weet je precies wat wanneer en hoe moet gebeuren.

En tot slot

Reparaties aan kleinere wagens zijn over het algemeen minder duur dan die aan grote wagens. Daarenboven zijn iets oudere wagens over het algemeen minder uitgerust met elektronische snufjes wat het zelf repareren weer net iets makkelijker en minder duur maakt op lange termijn.


Nog meer lezen? (Engelstalige link): Fixup or trade up your car?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten