Dit is een essentieel auto-onderdeel, aangezien het de wagen van elektriciteit en de accu van stroom voorziet, zodat diverse apparatuur kan functioneren en – nog belangrijker – de motor kan starten. De dynamo werkt met een riem die eenvoudig de dynamoriem wordt genoemd.
Met een lege accu kan u niet starten. En een probleem met de dynamo zal net zo voor problemen zorgen, omdat dan ook de accu niet werkt.
Problemen met de dynamo
Soms is dit onderdeel niet meer in staat om zijn functie uit te voeren. Op dat moment zal het controlelampje voor de accu op uw dashboard branden. Maar het controlelampje kan net zo goed op een probleem met de accu als een probleem met de dynamo wijzen.
Als dit het geval is en de er niets aan de hand is met de accu, kan u de dynamo laten repareren. Als er maar een gedeelte van het onderdeel gerepareerd moet worden kan u een beroep doen op een gespecialiseerde garage en anders moet het hele onderdeel vervangen worden. Vaak is echter enkel de beruchte dynamoriem aan vervanging toe en niet het hele onderdeel.
Of het nu enkel de riem is of de dynamo zelf, de vervanging wordt in het algemeen niet als een moeilijke ingreep beschouwd en kan dus ook door beginners worden gedaan. Bovendien kan u gemakkelijk handleidingen voor deze procedure krijgen en zal u vlug merken, dat ze maar uit enkele vlugge stappen bestaat. De dynamo ligt bij de meeste motoren ook erg toegankelijk.
Hoe weet ik dat er een probleem is met de dynamo ?
Op zich heeft dit onderdeel een lange levensduur, aangezien men er vlot 150000 km mee kan doen zonder het te hoeven vervangen. De aandrijfriem kan wel gemakkelijker slijten: deze is vaak te los of te vast aangespannen en moet dus sneller vervangen worden.
Tot de tekenen die op een probleem met de dynamo kunnen wijzen, behoort op de eerste plaats een zwakke accu. Gewoonlijk zijn de problemen al bij het starten te merken. Daarentegen kan de elektronica in de wagen je niet op een probleem wijzen: hooguit als de lichten minder fel schijnen als voorheen kan men eventueel iets beginnen vermoeden.
Toch kan u gewoon door een tijdige en grondige controle (met een multimeter) snel vaststellen, of een probleem aan de dynamo ligt.
http://www.autoblog.com/photos/bentley-dynamo-concept/
http://www.carparts.com/classroom/charging.htm
.
Waar heb je dan eigenlijk nog een laadpaal voor nodig als je de batterij van de auto via de dynamo laden kunt?!
BeantwoordenVerwijderen